CLICK at HOME…If it said this blog does not exist.

Tuesday 27 September 2011

Jeddah banjir kerana maksiat?


Jeddah banjir kerana dipenuhi kegiatan maksiat


Popout
Jeddah adalah bandar yang dipenuhi dengan berbagai maksiat, apa jua kejahatan di negara bukan Islam pasti  ada di bumi Jeddah. Maka layaklah Allah SWT menghukum penduduk Jeddah yang tidak menghormati tanah haram Mekkah yang bersempadan dengannya.


Semoga Allah SWT melahirkan pemimpin berketurunan Rasulullah SAW untuk mentadbir dan memakmurkan dua tanah suci serta bumi Jeddah tanpa campur tangan yahudi dan amerika. Amin Ya Rabbal Alamin


SIRI BONGKAR PERWIRA SEJATI TANAHAIR - BAHAGIAN 6 MOKTAR)








  1. Mokhtar @ Mansor seorang kader Barisan Tani Malaya dan kader Rejimen Ke-10. Berasal dari Johor, beliau menyertai perjuangan anti-Jepun bersama Rejimen Ke-4 TAJRM di Johor.
  2. Tamat perang dunia II, beliau ditukar ke Selangor menyertai gerakan bawah tanah Jabatan Kerja Melayu PKM.
  3. 7 Julai 1947, Kongres penubuhan Barisan Tani Malaya diadakan di Selangor. Mokhtar dipilih sebagai anggota jawatankuasa pusat, di samping menyandang Setiausaha Barisan Tani Negeri Selangor. Beliau menumpukan usaha menyusun kaum tani di Tanjung Karang yang merupakan kawasan jelapang padi Selangor.
  4. Awal Jun 1948, beliau menyertai Sekolah Parti Kem Se Malaya di hutan Lubuk Kawah, Temerloh, Pahang.
  5. Pertengahan Jun 1948, penjajah British mengisytiharkan Undang-undang Darurat, beliau dihantar ke Kedah untuk menyusun dan memimpin pasukan bersenjata kaum tani Melayu. 
  6. 1959 beliau bersama beberapa orang pasukan Melayu Kedah ditransfer ke Markas Besar Rejimen Ke-10. 
  7. 1961 Mansor dihantar keluar dari pasukan untuk membuka organisasai massa bawah tanah di Selatan Thai, terutamanya di Pattani dan Yala. Beliau menyusun beberapa buah sekolah agama di Yala dan Pattani.
  8. Pekerjaannya telah dicium oleh intelijen. Beliau diserbu polis, tapi dapat meluluskan diri. Beliau berundur ke Sungai Padi dan kemudian ke Bukit Ta di Daerah Weang, sempadan Kelantan Thailand. Beliau dapat berhubung dengan unit penyusun massa Rejimen Ke-10 dipimpin Ibrahim Chik. 
  9. Di Bukit Ta, beliau mendapat dokongan massa rakyat. Massa mencarikan jodoh untuknya mendirikan rumah tangga dan mendapat beberapa orang cahaya mata.
  10. Tahun 1969 beliau meninggal dunia kerana sakit dalam usia 50 tahun lebih.
Add starShareShare with noteKeep unreadSend to

    SIRI BONGKAR PERWIRA SEJATI TANAHAIR - BAHAGIAN 5 (LAI RAFEL)




    • Lai Raifel atau nama sebenarnya Du Lung San dilahirkan pada tahun 1922 di Sitiawan Perak, mendapat pendidikan di Sekolah Chun Cheng kemudian di Nan Hwa High School. Pandai berbahasa China, Melayu dan Inggeris.
    • Setelah fasis Jepun menceroboh China, Lai Raifel menjadi anasir cergas dalamPersatuan Membantu China Melawan Musuh yang ditubuhkan PKM. Dalam masa yang sama, beliau bekerja sebagai guru di sekolah swasta dan menjadi wartawan akhbar sebagai samaran. Beliau bertanggungjawab membawa Chen Ping menjadi anggota PKM.
    • Tahun 1940, beliau ditugaskan menyusun buruh penoreh getah, intelektual dan pelajar di kawasan Kampar, Slim River, Tanjung Malim dan lain-lain.
    • Tahun 1941, beliau dihantar menyusun buruh bijih timah di kawasan Tanjung Tualang – suatu industri terpenting penjajah British. Di sinilah beliau bertemu Rashid Maidin yang menjadi buruh mahir di kapal korek tersebut.
    • Kedudukan beliau sebagai pengorganais buruh telah diintip oleh sepai penjajah. Pada suatu hari beliau dan sejumlah kader pimpinan diserbu polis. Raifel dan kader-kader tersebut ditangkap dan dipenjarakan oleh penjajah British.
    • Di dalam penjara, beliau bertekad teguh, sedikit pun tak tunduk kepada penjajah.
    • 20 Disember 1941, beliau dan sejumlah tahanan politik dibebaskan. Lai Raifel ditugaskan memimpin satu rombongan menerima latihan militeri di Sekolah Latihan Khas 101 di Singapura bagi persiapan perjuangan bersenjata. Sekolah ini diadakan atas desakan PKM memandangkan tentera fasis Jepun terus menerus mara dan tentera penjajah British terus menerus memutih tapak kaki.
    • Setelah tamat latihan selama 9 hari, Raifel memimpin regunya mara hingga ke Negeri Sembilan dan mendirikan Rejimen Ke-2 di situ.
    • Julai 1942, Lai Raifel ditransfer memimpin Rejimen Ke-5 TAJRM di Perak.
    • 1 September 1942, Lai Raifel dan sejumlah pimpinan tertingi parti dan tentera terperangkap dalam kepungan fasis Jepun ketika mengadakan persidangan diperluas Jawatankuasa Pusat Partu di Batu Caves, Selangor. Persidangan ini dirancang oleh Lai Te yang ketika itu menjadi Setiausaha Agung PKM untuk membasmi pimpinan tertinggi parti dan tentera. Lai Raifel telah bertempur sehingga pistolnya kehabisan peluru. Beliau bersama kawan-kawan lain menerobosi selapis demi selapis kepungan musuh. 18 orang kawan pimpinan dan kawan pengawal telah gugur dalam peristiwa tersebut. Kepala mereka yang gugur dipotong dan digantung di jalan-jalan utama Kuala Lumpur.
    • November 1943, Lai Raifel ditangkap fasis Jepun ketika beliau seorang diri dalam perjalanan pulang dari mesyuarat.
    • Di dalam penjara beliau dikenakan bermacam-macam seksaan di luar batas peri kemanusiaan, termasuk menggunakan bujukan wanita cantik dan lain-lain namun semua helah fasis Jepun tidak dapat menundukkan tekad beliau.
    • Kerana tiada cara untuk mematahkan semangatnya, akhirnya beliau dihukum pancung oleh fasis Jepun. Beliau gugur dalam usia 21 tahun.
    Sajak:
    BERSEMADI UNTUK KAWAN RAIFEL *1 (translit)
    Oleh Jang Chang


    Di tengah jalan di Pusing
    Musim panas tahun 1943,
    Tiba-tiba disergap musuh *2
    Beliau menyerbu dengan berani.


    Sebab tak mahir alam sekeliling
    Beliau terjerumus ke dalam paya
    Terjatuh ke tangan musuh
    Diseksa dipaksa menyerah diri


    Rela putih tulang, tak rela putih mata
    Mendakwa mengutuk musuh terlaknat
    Cita-cita kesateria tinggi mengawan
    Darah pahlawan menyirami medan pembunuhan
    Askar dan polis musuh keparat
    Terpaksa menitiskan air mata kerananya *3 


    Keterangan dari penulis sajak:


    *1. Sebelum ditangkap oleh fasis Jepun, Lai Raifel adalah anggota Markas Besar Rejimen Ke-5 Negeri Perak, Tentera Anti-Jepun Rakyat Malaya, semasa korban, beliau baru berusia 21 tahun.


    *2. Beliau ditangkap musuh di sebelah pagi pada bulan November 1943.


    *3. Semasa korban, semangatnya telah mengharukan tidak sedikit anggota tentera dan polis sehingga mereka menitiskan air mata secara diam-diam.


    (Jang Chang adalah seorang rakan seperjuangan Lai Raifel yang sama-sama meringkuk dalam penjara fasis Jepun)




    Baca sajak asal (Mandarin)
    Add starShareShare with noteKeep unreadSend to

      SIRI BONGKAR PERWIRA SEJATI TANAHAIR - BAHAGIAN 4 (SITI NORKIAH)

      Jika bercerita tentang Rejimen Ke-10, tak dapat tidak harus menyebut Sungai Pahang, perjuangan Datok Bahaman, PKMM, API, PETA, AWAS, Barisan Tani Malaya dan Kesatuan Buruh Melayu.

      Seorang kader veteran Rejimen Ke-10 yang juga puteri terpuji Sungai Pahang dan zuriat pejuang Datok Bahaman ialah Siti Norkiah, anak Pesuruhjaya PKMM Pahang, Mahmood Baginda. Aki beliau, Baginda pernah menyertai revolusi anti-Belanda di Indonesia, kemudian menyertai perjuangan Datok Bahaman.

      Siti Norkiah adalah Ketua Awas Pahang. Di dalam pasukan beliau digelar sebagai Tun oleh rakan seperjuangan, manakala di kalangan massa rakyat di kawasan sempadan pula beliau di panggil Makcik Saripoh. 

      Profail Siti Norkiah Mahmood Baginda. 

      • Siti Norkiah binti Mahmud Baginda, di pasukan Rejimen Ke-10 lebih dikenali sebagai Tun Minah, dan di kalangan massa rakyat kawasan sempadan dikenali sebagai Makcik Saripoh.
      • Lahir di Bandar Serambik Luar, Raub, Pahang pada tahun 1920-an.
      • Bapa bernama Mahmud bin Baginda, ibu bernama Zaleha binti Mat Yusof, keturunan India Muslim berasal dari Karachi.
      • Belajar secara tidak menetap dibeberapa sekolah kerana mengikut keperluan kerja bapanya dan belajar sendiri di kampung.
      • Bapa (Mahmud bin Baginda) menjadi anggota KMM, rapat dengan Ibrahim Yaakob. Dalam masa aman Mahmud Baginda menjadi Pesuruhjaya PKMM Negeri Pahang. Tokki Siti Norkiah (bapa Mahmud Baginda) bernama Baginda Abdullah Murah berasal dari Sumatera, menyertai revolusi Indonesia menentang Belanda. Setelah revolusi itu gagal, beliau melarikan diri ke Malaya dan menetap di Pahang. Di Pahang beliau menjadi sahabat rapat Datok Bahaman dan menyertai Perang Bahaman.
      • Sejak kecil, ayahnya (Mahmud Baginda) sentiasa menceritakan perihal politik, soal revolusi, sikap datuk neneknya terhadap revolusi dan lain-lain kepada Siti Norkiah dan adik beradiknya yang lain seperti Siti Khadijah (kakak) Zainab dan Osman Abadi (adik). Di bawah pengaruh bapa, mereka menjadi ahli KMM di bawah pimpinan Ibrahim Yaacob. Ibrahim Yaacob selalau datang ke rumahnya untuk bermesyuarat. Dalam masa yang sama, dengan dorongan bapanya mereka menyertai Sabahat Pena – Sebuah persatuan untuk menjalin persahabatan di kalangan anggota yang berpejabat di Pulau Pinang di bawah pimpinan Seikh Sagof.
      • Dalam masa pendudukan Jepun, ayahnya menyokong perang anti-Jepun secara rahsia. Untuk satu masa pendek setelah Jepun kalah, rumahnya menjadi pejabat pemerintahan sementara Tentera Anti-Jepun.
      • Setelah Jepun kalah, PKMM telah mendirikan AWAS (Angkatan Wanita Sedar) sebagai sayap wanitanya. Dalam satu sidang di Benta, Siti Norkiah dipilih menjadi Ketua Awas Pahang merangkap Ketua Awas bahagian Benta. Sebagai Ketua Awas, saban hari beliau sibuk berkejar ke sana ke mari mengadakan ceramah, rapat umum dan lain-lain untuk menabur semangat kemerdekaan di kalangan orang ramai.
      • Jun 1948, penjajah British isytiharkan undang-undang darurat. Kerana hendak ditangkap, beliau berlindung di rumah-rumah massa, yang pada umumnya adalah anggota atau penyokong AWAS atau API. Dalam masa inilah beliau diterima menjadi anggota PKM di bawah perkenalan Kamarulzaman Teh.
      • Pada penghujung 1949 barulah beliau dapat berhubung dengan pasukan TPNM Cina Rejimen Ke-6 yang berberak di Jerangsang. Tak lama setelah itu beliau dapat berhubung dengan Musa Ahmad dan adiknya Zainab. Kemudian Siti Norkiah menyertai regu Musa Ahmad bergerak di Pahang Utara, bergabung dengan Rejimen Ke-11.
      • Pada penghujung tahun 1953, Pasukan Hang Jebat Rejimen Ke-10 tiba di Rejimen Ke-11 dalam rangka perpindahan strategik mereka ke utara. Siti Norkiah dan regu kawan-kawan Melayu di bawah pimpinan Musa Ahmad bertolak bersama-sama Abdullah C.D. ke kawasan sempadan.
      • Pada tahun 1958, beliau berkahwin dengan Abu Samah Mohd. Kassim. Setelah penandatanganan Haadyai, beliau dan suaminya Abu Samah menetap di Kampung Perdamaian Sukhirin atau Kampung Chulabhorn 12 di Daerah Sukhirin, Wilayah Narathiwat, Selatan Thailand.

      • Di kawasan sempadan, beliau ditugaskan memimpin regu penyusun massa. Antara kapung-kampung yang pernah disusunnya ialah Jadih di Sukhirin, Kg Perah, Kg. Balik, Kg. Chembir, Kampung Resa di Weang, Kampung Dohik, Kampung Teras, Kampung Pak Chek Teng di Sungai Padi; Kampung Kuala Kail, Kg. Kuala Balai, Kampung Jok di Banang Star, Yala dan lain-lain.
      • Mulai tahun 1969, beliau menyertai pasukan penggempur Rejimen Ke-10 bergerak ke kawasan Ulu Kelantan di bawah pimpinan Abu Samah, menghadapi ujian kekurangan bahan makanan, serangan kempen kepung basmi tentera Kerajaan Kuala Lumpur dan lain-lain.
      • Pada tahun 1980 beliau ditugaskan berkhidmat dalam Kompeni Ke-21 Rejimen Ke-10 iaitu pasukan induk Rejimen Ke-10, menjadi anggota Badan Pimpinan Markas Pengarah Kompeni merangkap memimpin bahagian wanita dan masalah wanita Kompeni Ke-21.
      • Sepanjang perjuangannya, dalam parti beliau pernah dilantik sebagai Setiausaha Jawatankuasa Kawasan (Setiausaha Area Komiti) dan di dalam tentera dilantik sebagai Ketua Kompeni.
      • Pada tahun 1988, Abdullah C.D. sebagai wakil Rejimen Ke-10 dan Ghafar Baba sebagai wakil Kerajaan Malaysia mengadakan perundingan damai tingkat rendah untuk menamatkan persengketaan bersenjata. Siti Norkiah menjadi anggota rombongan Rejimen Ke-10 dalam perundingan pusingan ke-2 yang berlangsung di Pulau Pinang pada bulan Ogos 1988. Seorang adiknya Hj. Mokhtar bin Mahmud Baginda menjadi orang penghubung antara Tun Ghafar Baba dan Abdullah C.D. dalam siri perundingan tersebut.
      • Tahun 1999, beliau bersama suami Abu Samah Mohd. Kassim serta Abudullah C.D. dan Suriani selamat menunaikan fardhu Haji.
      7 April 2009, tarikh yang paling sedih dalam hidupnya, rakan seperjuangan dan teman hidupnya Abu Samah kembali ke rahmatullah. Tapi dengan semangatnya yang teguh, beliau dapat hadapi hari-hari yang sedih itu dengan tabah.
      Add starShareShare with noteKeep unreadSend to

        SIRI BONGKAR PERWIRA SEJATI TANAHAIR - BAHAGIAN 3 (AHMAD TAHA)


        Ahmad Taha atau nama samarannya Remaja/ PWD, dilahirkan pada bulan November 1926 di Kampung Buntut Pulau, Mukim Perak, Daerah Temerloh, Pahang, menerima pelajaran sehingga darjah 6 sekolah Melayu.


        Selepas Perang Dunia Kedua, beliau menyertai API, kemudian PETA. Beliau berkhidmat dalam rombongan bangsawan sebagai palakon, mempersembahkan drama, opera dan lain-lain untuk membangkitkan semangat kemerdekaan di bawah pimpinan Kamarulzaman Teh. Beliau pernah ikut serta dalam rombongan mendamaikan pergaduhan bangsa-bangsa di Bentong.


        Beliau menjadi perhatian penjajah British kerana menyertai perjuangan untuk kemerdekaan tanah air. Setelah penjajah British mengisytiharkan Undang-undang Darurat pada bulan Jun 1948, rumahnya diserbu polis, tapi beliau telah berpindah ke hutan belukar. Pada bulan Oktober 1948, barulah beliau dapat berhubung dan menyertai Rejimen Ke-10. 1948 - 1953 pernah bertempur belasan kali dengan askar komanwel British.


        Pada tahun 1953 – 1954, beliau ikut serta dalam perpindahan strategik Rejimen Ke-10 ke kawasan sempadan, ditugaskan menyusun massa. Pada tahun 1977 beliau berkhidmat di Kompeni Ke-22 Rejimen Ke-10 dan pada tahun 1984 berkhidmat di Platun Ke-12.


        Di kawasan sempadan beliau dilantik sebagai Ketua Platun. Menjalan berbagai tugas perjuangan seperti menyusun massa, kerja dalam Markas Besar Rejimen Ke-10, memimpin unit-unit bersenjata, membuka ladang atau disebut berproduksi dan lain-lain.


        Sesuai dengan minatnya sebagai seorang ahli seni, beliau banyak kali berlakon di dalam pasukan seperti dalam Opera Putera Puteri Sungai Pahang, Ujian Revolusi dan lain-lain.



        Ahmad Taha berlakun sebagai seorang pengkhianat bangsa
        datang ke kampung mengugut orang ramai yang
        menyokong perjuangan bersenjata anti British 


        Selepas penandatanganan perjanjian damai Haadyai, beliau pulang ke kampung halamannya di Buntut Pulau.
        Add starShareShare with noteKeep unreadSend to

          SIRI BONGKAR PERWIRA SEJATI TANAHAIR - BAHAGIAN 2 (IBU ZALEHA)



          Ibu Zaleha Mat Roni adalah serikandi terpuji puteri Sungai Pahang yang rela bergalang tanah demi kemerdekaan tanah air. Dengan mendapat pengaruh patriotisme dari datuknya yang menjadi angkatan perang Datok Bahaman, Ibu Zaleha membenci penjajah British sejak kecil lagi. Begitu gerakan kemerdekaan berkobar di Temerloh selepas kekalahan Jepun, beliau lantas menyertai AWAS (Angkatan Wanita Sedar) - pertubuhan wanita Melayu yang pertama memperjuangkan kemerdekaan tanah air. Beliau telah diberi kepercayaan memimpin AWAS Cawangan Lubuk Kawah sehinggalah pertubuhan itu diharamkan pada tahun 1948. Berikut adalah profail ringkas Ibu Zaleha Mat Roni. 


          • Nama: Zaleha binti Mat Roni (1924 – 2004) atau nama samarannya Rosmah@ Wan, dilahirkan di Kampung Bangau Tanjung, Mukim Bangau, Daerah Temerloh, Negeri Pahang.
          • Pendidikan: Lulus darjah 4 Sekolah Melayu Bangau. Belajar agama dengan guru agama kampung.
          • Datuknya Mat Ali (sebelah ibu) pejuang angkatan perang Bahaman, selalu menceritakan kisah perang tersebut kepadanya. Semangat patriotisme dan bencikan penjajah mula berputik di benaknya sejak dari kecil.
          • 1940, pindah ke Kampung Lubuk Kawah. Pengaruh patriotisme anti penjajah lebih diperdalam lagi dengan gerakan PKMM, PKM, API, AWAS, Barisan Tani Malaya dan lain-lain yang berkembang pesat di Temerloh.
          • Tahun 1946 menjadi anggota AWAS, dipilih menjadi Ketua Cawangan Lubuk Kawah hingga AWAS diharamkan pada tahun 1948. Di sekolah API Lubuk Kawah ada kelas politik yang memperkenalkan imperializem, kapitalizem, sosializem, komunizem dan lain-lain. Guru yang mengajar ialah Kamarulzaman Teh dan Pak Da Hami
          • AWAS Cawangan Lubuk Kawah:
          Pembantu Ketua - Mak Ngah Minah (merangkap bahagian propaganda)
          Setiausaha- Zaharah Bendahari Zawiah binti Hj Ibrahim
          Ahli Jawatankuasa - Siti, Rahmah. 
          • Semasa AWAS didirikan anggotanya seramai 15 orang saja. Tapi menjelang darurat anggotanya bertambah sampai 100 orang.
          • Oktober 1947, hadir kongres AWAS di Kajang, Selangor. Pahang menghantar 7 orang wakil.
          • Jun 1948 darurat diisytiharkan, beliau ditugaskan menyusun massa dan membantu pasukan gerila di kampung. Walaupun AWAS sudah diharamkan, beliau masih meneruskan perjuangan AWAS dengan menubuhkan cawangan AWAS di kampung-kampung, menerangkan soal kemerdekaan dan membela nasib wanita.
          • 1949 penjajah mahu menangkapnya, beliau menyertai Rejimen Ke-10 bertugas menyusun massa. Lebih 50 anggota AWAS Kampung Lubuk Kawah menyertai perjuangan bersenjata.
          • Disember 1949, pertempuran di Jerangsang antara 300 orang Rejimen Ke-10 dan Kompeni Ke-26 Rejimen Ke-6 dengan 1 batalion askar Gurkha. Beliau ditugaskan mengundurkan barang-barang dengan selamat.
          • 1951 ikut bersama rombongan Abdullah C.D. ke Bentong mesyuarat dengan Chen Ping dan bertemu Rashid Maidin yang baru lepas dari tahanan penjajah.
          • 1953 menyertai pasukan Hang Jebat berpindah ke kawasan sempadan, ditugaskan sebagai Ketua Seksyen Wanita.
          • Di sempadan ditugaskan menyusun massa. Massa sangat menghormati dan menggelarnya Mak Bidan kerana berjaya menyelamatkan ibu yang mendapat masalah ketika bersalin dan perkhidmatan perubatan lain kepada massa.
          • 1960 mendirikan rumah tangga dengan Sukur Ismail.
          • 1968 – 76 ikut serta dalam 3 kali pasukan penggempur Rejimen Ke-10 beroperasi di Ulu Kelantan, bertugas menyusun massa berbagai kaum termasuk massa Orang Asli. Beliau sentiasa memberikan perkhidmatan perubatan percuma kepada Orang Asli.
          • 1977 - 89 – ikut serta memimpin Kompeni Ke-22 Rejimen Ke-10, dilantik sebagai Ketua Kompeni.
          • 25 September 2004 meninggal dunia dalam usia 80 tahun kerana sakit tua. Jenazah beliau disemadikan di tanah perkuburan Kampung Perdamaian Sukhirin.
          Add starShareShare with noteKeep unreadSend to

            SIRI BONGKAR PERWIRA SEJATI TANAHAIR - BAHAGIAN 1 (MANAP)

            Dalam perang kemerdekaan antara Tentera Pembebasan Nasional Malaya (TPNM) dengan tentera penjajah British antara tahun 1948 hingga 1960 dahulu ramai juga anggota Rejimen Ke-10 (pasukan tentera Melayu PKM) yang gugur di medan perjuangan.


            Antara mereka ada namanya yang masih menjadi kenangan dan sebutan sehingga hari ini, kerana peranan mereka yang lebih menonjol, antara lain, kerana keberanian, ketangkasan dan kepintaran mereka dalam pertempuran.



            Sekadar menyebut beberapa nama, antara mereka termasuklah Manap Jepun, Wan Ali, Budin Che Soh, Yusof Salleh dan Maimunah Salleh.


            Sebelum menyertai peperangan itu, Manap Jepun pernah menjadi Setiausaha PKMM Temerloh, Yusof Salleh menjadi Ketua API dan kemudiannya Ketua PETA Temerloh, dan Maimunah Salleh menjadi Ketua AWAS Temerloh.


            Yusof Salleh dan Maimunah Salleh ialah pasangan suami isteri yang cergas dan komited dalam gerakan kiri. Maimunah bertempur sehingga ketitisan darah yang akhir untuk membela suaminya Yusof Salleh yang terkorban terlebih dahulu dalam satu penangkapan terancang yang dilakukan oleh tentera penjajah.


            Nama sebahagian daripada, khasnya Manap Jepun, Wan Ali dan Budin Che Soh ada tersebut dalam beberapa buku Inggeris dan mereka dicap sebagai "bandit".


            Cap sebagai bandit itu tentu tidak betul dan tidak tepat, kerana mereka ialah orang-orang yang sanggup bergadai nyawa untuk menentang penjajah secara bersenjata demi membebaskan tanah air daripada cengkaman penjajah.


            Mereka sebenarnya ialah patriot dan julukan itulah yang sesuai dengan diri mereka.


            Mereka bukan bandit, tetapi patriot, kerana perjuangan mereka ialah demi kemerdekaan tanah air yang mereka cintai.
            Add starShareShare with noteKeep unreadSend to

              Terkini Jam 2.13 pagi Prof Dr Khor Key Kin Di Jumpai Mati di Hadapan Rumahnya dengan kesan tetakan di kepala.

              Pakar sejarah Malaysia iaitu Prof. Dr KKK hari ini telah di jumpai mati di hadapan rumahnya dengan kesan tetakkan di kepala. Menurut Inspektor polis yang bernama Conan, kematian ini boleh di ketegorilan sebagai satu pembunuhan kerana terdapat kesan cedera di kepalanya.


              Pakar forensik yg tiba di tempat kejadian telah membuat rumusan kematian ini adalah akibat daripada serangan sesorang untuk mendapatkan otaknya sebagai bahan kajian sejarah. Ini adalah kerana beliau adalah seorang tokoh sejarahwan negara yang tidak ada tolok bandingnya.


              Kah kah kah.... Sapa Dr KKK ni? Dr Khoo Kay Kim ka? atau Dr Kuda Kayu Kimakhang? kah kah akah.


              Cuba baca berita di bawah :
              Kalau nak tau inilah dia cina paling haram jadah dalam Malaysia ni... walaupun ada banyak cina yang haram jadah tapi tiada lebih haram jadah melainkan cina ni dan cina di bawah ni :-
              Kedua2 ekoq cina kat atas tu cukup haram jadah. Sekoq cina kaki putaq belit sejarah dan sekoq lagi cina tak mau mengaku cina la pulak.


              Hari ni abu Nawas nak mengutuk si cina tua yang kaki putaq belit sejarah. Cina muda yang tak mau mengaku cina tu biaq pi la dulu kasi dia syok dengan baju melayu dia dulu.


              Cina tua yang nama Khoo Kay Kim ni adalah barua kepada pemerintah dalam menulis tentang pembohongan sejarah kemerdekaan tanahair.


              Bermula dari budak sekolah menengah sampai budak sekolah tak menengah semuanya kena baca buku sejarah pembohong yang dia tulis untuk lulus periksa.


              Cina tua ni menulis dengan penuh sikap prejudis terhadap komunis. Setiap fakta di putaq belitnya demi untuk membodek pemerintah.


              Lu Ma Cibai punya cina tua...


              Hari ini cina tua ni Mat Sabu jumpak dia untuk dapatkan bahan sejarah... Lu punya lancau la ..sekarang orang sudah tarak baca lu punya kelentong... Lu sendiri tulis...lu sendiri baca..lu sendiri komen la kah kah kah..macam anak anak anjing Ostad dajaiudin la..sendiri tulis sendiri baca sendiri komen kah kah kah kah


              Tapi haram haram jadah cina 2 ekoq kat atas tu lagi haram jadah pak lebai kat bawah ni.. Tak kira bini orang semuanya dia nak sembang lucah kah kah kah... Bila jumpak aku lari lintang pukang..punya pengecut kah kah kah...Cey wah ..ni mesti dok tengah temberang yg dia bawak kereta besaq... tak pun dok temberang yg dia sedang bisnes juta juta kah kah kah....
              Add starShareShare with noteKeep unreadSend to

                ISU BUKIT KEPONG : MAT SABU DI TAHAN DI ALOR SETAR


                3 minggu Abu Nawas terputus hubungan dengan dunia berita. Abu Nawas tak buka internet, Abu Nawas tak baca surat habaq, Abu Nawas tak tengok TV, Abu Nawas tak dengaq radio. Pendek kata selama 3 minggu Abu Nawas telah bertapa di sebuah pegunungan..


                3 minggu Abu Nawas hanya berhubung dengan wang dan ringgit orang2 yang datang ke uptown Bandar Perda tak kira orang itu umno atau orang bukan umno. Yang di poket mereka ada RM semuanya abu Nawas sapu.


                Bila ketua Pemuda Perkasa P.Pinang berjumpak Abu Nawas beliau membawa cerita Bukit Kepong, Beliau bertanyakan Abu Nawas tentang Bukit kepong. Abu Nawas mintak dia tanyakan Jins Shamsudin kalau nak tau cerita Bukit Kepong.


                Sebenarnya Abu Nawas tak tahu tujuan beliau bertanyakan Abu Nawas tentang Bukit kepong. Mungkin sebab nak uji abu Nawas. Rupa2nya Abu Nawas tak tahu yang di waktu itu heboh dengan cerita Mat Sabu dan cerita Bukit kepong.


                Oleh kerana Abu Nawas tak tahu isu sebenar yang panas, jadi Abu Nawas ambil keputusan untuk tidak mahu mengulas dan menjawab isu ini kepadanya.


                Bebepa orang blogger dan sahabat FB pula bersms kepada abu Nawas untuk melawan kembali isu ini. Abu Nawas tak menjawab sms mereka kerana sememangnya abu Nawas telah terputus lansung dengan dunia info pada ketika itu.


                Blogger anak sungai Derhaka yang sempat bertemu Abu Nawas juga bertanyakan Abu Nawas kenapa Abu Nawas tak menjawab kembali persoalan yang di cetuskan oleh Mat Sabu tentang Bukit Kepong.


                Apapun abu nawas tetap dengan keputusan untuk tidak mahu membaca internet dan juga apa jua info sehinggalah hari raya. Dan hari ini Abu Nawas mula membuka internet dan IsyaAllah, Abu Nawas akan menjawabnya walaupun sememangnya semua jawapannya sudah ada di dalam blog Abu Nawas sejak setahun lebih yang lalu.


                Apapun tahniah buat Mat Sabu kerana berani cetuskan satu isu yang mungkin di lihat sebagai satu kerugian buat partinya tetapi hakikatnya isu ini adalah menjadi satu garis mula kepada seluruh anak muda mencari kebenaran di sebalik cerita Bukit kepong..
                Add starShareShare with noteKeep unreadSend to

                  No comments:

                  Post a Comment