CLICK at HOME…If it said this blog does not exist.

Tuesday 27 September 2011

Aku Tidak Hadir Kenduri Arwah 3


Aku Tidak Hadir Kenduri Arwah Abah Kerana Sunnah (III)

Aku harap ini adalah yang terakhir bagi tajuk ini. Aku dalam proses cuba mengubah keluarga aku dahulu untuk menjadi Ahlussunnah Wal Jamaah (ikut Al-Quran, Sunnah Nabi SAW, Sahabat r.a. & Ijma' Ulama Salaf). Disamping itu, aku perasan melalui perbincangan aku sepanjang Syawal dengan sahabat- sahabat aku, ramai yang mengaku tidak tahu punca amalan, tidak tahu tentang hadith dan bid'ah dan yang paling mengejutkan tidak pernah mendengar perkataan Ahlussunnah wal Jamaah. Paling sedih, mereka pernah pula mendengar perkataan Syiah.

Aku tetap membuka lantai komen tanpa suntingan atau halangan jika ada sesiapa yang mahu me"wahabi"kan aku (demi Allah, kitab Muhammad Bin Abd Wahab pun aku belum baca). Mungkin mereka lebih kenal wahabi dari Sunnah Rasul SAW. Mereka aku jangka adalah golongan orang hebat yang berdakwah di dalam kelambu. Tidak bernama dan tidak berpandukan kitab. Dari dalam kelambu mereka, mereka mendapat ilham. Hebat.

Dan, suka aku berterima kasih pada pemberi komen bernama samaran PapaD yang memberi link youtube; suatu penjelasan oleh Ustaz Maulana Mohd Asri Yusoff berkenaan isu Bid'ah. Dalam video-video tersebut (ada 4 video bagi satu ceramah), jelas penjelasan berkenaan mana datangnya tahlil, bid'ah menurut Syeikhul Islam Al Imam As- Syafie, jenis Bid'ah (membetulkan kesilapan aku di penulisan sebelum ini) dan penjelasan yang mungkin dapat merungkai "Ijma'-Ijma' orang jahil" yang memayahkan umat Islam untuk bertaqwa dan memberi persepsi - "MENJADI UMAT ISLAM YANG BAIK ITU SUKAR".

Akan datang, aku cuba mengetuk minda kita semua dengan isu tareqat, sufi dan benda-benda pelik yang orang "kita" anggap hebat dan lebih dekat dengan Allah. Muqaddimah sikit, tidak ada satu ayat atau perkataan dari Rasulullah SAW atau para Sahabah RadiAllahu Ajmain tentang Sufi atau Tareqat. Malah, "SUFI" juga bukan perkataan Arab. Dan penghidupnya adalah orang yang sama dengan penghidup fahaman Syiah. Nauzubillah. Akan aku tulis cuma tidak tahu bila. Hanya Allah sahaja yang mengetahui.

Wahai orang-orang Islam, berlapang dada dan tonton video dibawah. (saya letrak 2 video dan kalian tegok juga 2 video yang lain di youtube.


PopoutPopout







SEJARAH HITAM MEMALI
-------------------


Nama Dr Mahathir Mohamed diingat lagi setelah 25 tahun berlalunya peristiwa berdarah Memali, Baling Kedah.


Dr Mahathir ketika itu merupakan Perdana Menteri Malaysia dan Musa Hitam adalah Menteri Dalam Negeri.


Memali tidak jauh dari kampung saya Keroh Perak. Saya pernah beberapa kali ke situ menaiki motosikal yang mengambil masa tidak lebih dari empat puluh minit.


Malah sesudah beberapa jam polis dan kereta perisai menjalankan operasi mereka di kawasan Madrasah berkenaan, saya dan beberapa orang wartawan media perdana sampai ke tempat kejadian selepas berjaya melepasi sekatan-sekatan jalanraya.


Saya masih ingat lagi Ibrahim Mahmud atau Ibrahim Libya yang pernah datang ke Dewan Orang Ramai di Pekan Keroh untuk menyampaikan ceramah. Saya dan kawan-kawan mengambil kesempatan mendengar ceramah politiknya yang dikira berapi.
Peristiwa tahun 1985 itu melakarkan sejarah apabila Ustaz Ibrahim Mahmud dan tiga belas pengikutnya terbunuh ketika berdepan dengan lebih beribu anggota Polis.


"Operasi Hapus" seperti yang dinamakan Polis turut melibatkan ayah kepada rakan sekelas saya. Beliau merupakan diantara orang terpenting dalam menerima dan melaksanakan 'arahan orang atasan'.
Menurut Naib Presiden PAS Dato' Hj Mahfuz Omar pada The Malaysian Insider, "kehilangan jiwa bukanlah disebabkan mereka itu pengganas atau mengangkat senjata menentang kerajaan tetapi penduduk Mukim Siong itu dijadikan “kambing hitam” oleh kerajaan pusat demi menutup beberapa kelemahan Umno dan Barisan Nasional"


“Perkembangan Islam di Memali dianggap ancaman pada Umno ketika itu" tegas Mahfuz lagi.


Saya tidak bercadang mengulas isu ini dari pengalaman saya. Biarlah perhimpunan tiga hari itu mengkisahkan detik hitam atau sebaliknya untuk dijadikan tatapan dan iktibar generasi baru.


Pada hermat saya, sejarah semalam pasti kelabu dengan dapatan hari ini dan hari-hari mendatang jika muwarikhnya bermuslihat.


Cuma saya nak tanya Dr Mahathir dan Musa Hitam. Rata-rata mereka menuding jari bahawa lukanya masih berdarah dan Memali masih menangis dek angkara 'kerajaan dua M' itu.


Apakah ianya benar ?


Tidakkah ada rasa bersalah atau penyesalan pada diri masing-masing - mahu memohon maaf kepada keluarga mangsa, penduduk di situ, parti yang terlibat dan seluruh rakyat Malaysia ?

 ·  · Share · June 24

    • Ibni Battutah Ib sorak suka Kerana Pasukan Bersih Juara menentang Lubnan itu...ade ke Umno kata IB Otak Kunin dah mai!!!..so Otak BERSIH la kita ler...tak sangka Otak Kunin itu kira Otak BERSIH la..Sebab Kunin!!!....yeeaahhh...heeheheehe'
      June 24 at 1:10am · 

    • Jom Lawan Umno sbb tu la kutty brsungguh inginkn umnoporn menag agar kes tu terus d tutup dn makok tu tidak askn mati dlm pnjara
      June 24 at 2:17am · 

    • Jom Lawan Umno sorg india yg mmbunuh melayu dn d sokong oleh golongan melayu bebal
      June 24 at 2:18am · 

    • Ahmad Al-Rawanji Al-Segambuti kalau komen pr takla menghasut pulak.tun madey mmg ngaku dia india malayalam.
      June 24 at 7:25am · 

    • Kamaruzzaman Nuruddin kita tunjuk org 1 salah nya , tapi pd kita 3,
      June 24 at 7:39am · 

    • Ahmad Al-Rawanji Al-Segambuti ada ke org tunjuk org jari mcm ultraman?
      June 24 at 7:46am · 

    • Asmaa' Annawwarah itulah mahazalim...nyawa manusia tiada nilai bg mrk,demi kerakusan utk terus berkuasa..
      June 24 at 3:03pm · 

    • Pak Mael siap dgn kereta kebal....ala2 rejim zionis serang rakyat palestin.....mangkok punya 2M.....korang tanggung le nanti....!!!!
      June 24 at 3:11pm · 

    • Sepian Muhammad aku ckp marah dgn kes memali ni,,,,,,,,,,, ckp kojaq la natang 2org 2,,,
      June 24 at 3:31pm · 

    • Langau Hijau UMPUNDEK NAK BELA MELAYU KONONNYA BUNUH MELAYU LAGI ADA!!!
      June 25 at 9:26am · 

    • Taiping Mali Cian orang Memali diperbodohkan oleh Hadi Dajal dgn Amanatnya
      June 25 at 10:36am · 

    • Sepian Muhammad ha saja la,,,,hang srupa tau sgt,,,,apa pon xble,,'
      June 25 at 10:37am · 

    • Kamaruzzaman Nuruddin org yg selalu kata kesah org lain, dia byk buat. lg pun x tahu buat keja, cakap x serupa bikin
      June 26 at 1:07am · 

No comments:

Post a Comment