CLICK at HOME…If it said this blog does not exist.

Friday 19 July 2013

Rabitah dan Wasilah

Jika anda...belum pernah bertemu GURU..belum di Bai'ah..belum berSULUK..belum berTAWAJJUH..saya mohon maaf..jika Tajuk di bawah..anda TIDAK faham dan MERASAI ZAUKnya...

Rabitah dan Wasilah

Dikemaskini oleh Sejadah_Usang


Berkaitan rabitah wasilah maksud hadis :-

“ Orang yang terbaik dikalangan kamu ialah orang yang apabila dilihat nya, dapat mengingatkan kamu kepada Allah, percakapannya menambahkan ilmu kamu, perbuatannya (amalannya) mendekatkan kamu kepada akhirat”

Riwayat daripada al hakim daripada Abdullah bin omar.

Contoh kaedah rabitah yang haq ialah membawa ingatan selintas sebelum memulakan amalan zikir khafi bagi mendapatkan keteguhan dan keyakinan agar semasa menyelam dalam amalan zikirulLah itu nanti tidak dicelahi oleh syak,dzan dan waham,dan apabila mencapai maksud dalam zikir nya itu yakni hudurul qalbi/fana/jazbah Ilahiah, maka di situ tidaklah dibawa lagi ingatan terhadap guru/rabitah.Ini yang telah ditarbiahkan asal asal oleh mana-mana pemuka pemuka mursyid Naqsyabandiah yg muktabarah.

Adapun rabithah yang diperbolehkan seperti :

a. Rabithah seorang makmum terhadap imamnya dalam shalat

Seorang makmum wajib berniat menjadi makmum dan konsekwensinya dia harus mengikuti imam sepenuhnya. Manakala makmum menyalahi perbuatan imam,umpamanya imam sujud dia rukuk dsa maka shalat si makmum tadi mejadi batal.

b. Rabithah seorang anak terhadap kedua orang tuanya

Di dalam Q.S Al Irsa ayat 23 Allah menyuruh kita berbuat baik kepada orang tua, dan melarang menyakiti hati keduanya. Tetapi kita diperintahkan menyenangkan hati keduanya.

c. Rabithah antara isteri kepada suaminya

Di dalam Q.S An Nisa ayat 21 Allah berfirman :

Dan mereka (isteri-isterimu) dengan akad nikah telah mengambil dari kamu janji yang kokoh kuat.Dengan akad nikah maka terjadilah rabithah antara suami isteri yangmenimbulkan hak dan kewajiban masing-masing. Dengan akad nikah akan terjadilah rasa kasih dan sayang antara keduanya yang disalurkan melalui berkahnya nikah seperti yang ditegaskan dalam Q.S Ar Rum ayat 21.

d. Rabithah antara murid dengan guru

Tidak ada di dunia ini seseorang memperoleh ilmu tanpa melalui guru, langsung atau tidak langsung. Seorang murid dengan sungguh-sungguh menunut ilmu dari gurunya, dan seorang guru dengan tulus ikhlas memberikan pendidikan dan pengajaran kepada muridnya, hingga dengan demikian terjadilah hubungan yang harmonis antara keduanya. Murid yang mendapatkan ilmu pengetahuan dari gurunya dengan cara demikian akan memperoleh ilmu yang berkah dan bermanfaat.

8.0 Rabitah Bathil

Rabitah dan Wasilah yang dibuat oleh orang-orang kafir atau yang seumpama dengannya.

Rabitah dengan makna menzahirkan rupa diri sesesiapa sahaja yang memberi kebaikan kepadanya mengikut khayal syak, dzon dan waham. Dengan mengaku sebagai Tuhan yang disembah dengan sebenarnya dan menempa rupa gambarnya itu pada mana-mana tempat di dalam alam ini untuk disanjung, dipuja mengikut kehendak hawa nafsu yang jahat, paling jahat, dan agong jahat sebagai mengenang jasa terhadap sesuatu pemberian atau hajat yang diperolehi atau menzahirkan rasa ingatan kasih saying yang hanya merupakan hayalan syak, dzon dan waham.

Manakala contoh pembawaan rabitah yg batil ialah pembawakan rabitah dan beriktikad bahawa rabitahlah yang membekas atas segala apa yang berlaku spt kemalangan,kecelakaan pada diri nya,dan meyakini bahawa guru nya lah/rabitahlah yang membuatkan dia memperolehi sesuatu keuntungan/nikmat.,dan ada juga yang beriktikad bahawa guru nya mengetahui segenap perbuatan nya di mana sahaja dia berada.Seolah olah di sini tauhid nya terletak pada tangan guru/rabitah tersebut. 

Ini antara contoh yg berlaku di kalangan pengamal pengamal tariqah.

9.0 KEPERLUAN RABITAH DAN WASILAH BAGI SETIAP MURID YANG INGIN MENCERAIKAN JAHAT MENUJU KEPADA BAIK.

Sejarah silam banyak memberi pengajaran dan bukti nyata bahawa rabithah dan wasilah di atas makna tabarruk dan taqarrub dalam ilmu dan amal menuju kepada baik seperti yang diajar oleh nabi-nabi dan rasul-rasul, ulama’ muhaqqiqin memang ada dan menjadi sesuatu tutntutan yang diharuskan yang berbeza sekali dengan rabitah dan wasilah yang dibuat oleh orang kafir atau orang yang mengambil ilmu dan amal daripada orang-orang jahil, fasiq, munafik dan seumpamanya di mana rabitah dan wasilah yang mereka buat itu di dalam keadaan khayal syak, dzon dan waham di atas makna ta’abud memuja menghormati sebagai mengenang jasa menumpu dan menzahirkan ingatan rasa kasih sayang.



Kuasa allah tiada tndngannye


Kurt Westergaard, lelaki yang melukis kartun Nabi Muhammad S.A.W dengan niat untuk menghina Islam suatu ketika dulu. 

Allah S.W.T telah bakar lelaki ini dalam api. 

Banyak cubaan untuk membunuh lelaki ini tetapi ramai yang mati ditembak oleh polis yang mengawal lelaki ini. 

Dengan kuasa Allah S.W.T, walaupun dijaga rapi oleh pihak polis. Api yang datang dari mana entah, membakar lelaki ini. AllahuAkbar! 

TOLONG SHARE GAMBAR INI SEKIRANYA ANDA SAYANG NABI MUHAMMAD S.A.W. 

Sumber: Halaman Ashraf Muslim<-- Jom LIKE

Like · · Share · 2 hours ago via mobile ·

No comments:

Post a Comment