CLICK at HOME…If it said this blog does not exist.

Sunday 29 May 2011

Kitab Aqidah...KASYFUL GHOIBIYAH


Al Baqoroh :  ayat 1 hingga 3.
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
(ٱلٓمٓ   (1
(ذَلِكَ ٱلۡكِتَـٰبُ لَا رَيۡبَۛ فِيهِۛ هُدي لِلۡمُتَّقِينَ (2
(3)ٱلَّذِينَ يُؤۡمِنُونَ بِٱلۡغَيۡبِ وَيُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَمِمَّا رَزَقۡنَـٰهُمۡ يُنفِقُون

1. Alif Laam Miim. 2. Kitab Al Quran ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk/hidayah bagi mereka yang bertaqwa. 3. (ia itu mereka yang berIMAN kepada YANG GHOIB, yang mendirikan Solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang kami anugerahi kepada mereka.

Kitab Kasyful Ghoibiyah ( Menyingkap Hal Hal Ghoib )...kitab lama yang telah dilupakan...dianggap TAK STANDARD...tak ada KELAS...tetapi muslimin hari ini lupa...kitab kitab beginilah...yang menambahkan KEIMANAN...tambah yakin...tambah takut pada ALLAH SWT...kitab seperti inilah yang ditelaah di pengajian PONDOK...

Namun setelah Kepulauan Melayu...Indonesia dan Tanah Melayu...dibahagi dua...antara Belanda dengan Inggeris 1824...negeri negeri Islam Melayu di Utara Tanah Melayu...seperti Ligor dan Pattani, diserahkan pula kepada SIAM tahun 1900...maka hancur leburlah PENGAJIAN PONDOK...saki bakinya ada di KEDAH dan KELANTAN...namun sistem pendidikan SEKULAR kerajaan Tanah Melayu mulai 1955...terus meminggirkan pengajian pondok ini. Kitab seperti ini ...tidak lagi dipelajari di sekolah ...hatta di Institusi berjenama Islam di Malaysia.

Di bawah ini...Sebahagian petikan muka surat 3

Dan aku harapkan akan bahawa menjadikan ia akan pahala yang demikian itu hadiah yang sampai kepada ruh Asaidul 'Azim.....dan atas Allah jua berserah aku dan ialah Tuhan yang memadai akandaku dan sebaik baik tempat berserah dan tiada daya dan tiada upaya melainkan degan tolong Allah yang amat besar.

Dan ku tertib akan dia atas sepuluh bab. Bermula bab yang PERTAMA pada menyatakan kejadian RUH AL'AZAOM. Dan bab yang KEDUA pada menyatakan kejadian NABI ADAM. Dan bab yang KETIGA pada menyatakan segala MALAIKAT dan kejadian MALIKUL MAUT (Raja Kematian). Dan bab yang KEEMPAT pada menyatakan ihwal Malikul Maut betapa mengambil ia akan segala RUH. Dan bab yang KELIMA pada menyatakan ihwal KUBUR dan menyatakan malaikat yang masuk ia di dalam KUBUR dahulu daripada MUNKAR NAKIR. 

Dan bab yang KEENAM pada menyatakan bahawa segala RUH itu kemudian daripada keluar daripada badan itu datang ia kepada KUBURnya dan kepada RUMAHnya. Dan bab yang KETUJUH pada menyatakan alamat QIAMAT dan barang yang bergantung dengan dia. Dan bab yang ke DELAPAN pada menyatakan ihwal HARI QIAMAT. Dan bab yang ke SEMBILAN pada menyatakan SIFAT NERAKA dan segala AHLInya.                                          


Dan bab yang ke SEPULUH pada menyatakan SIFAT SYURGA dan segala AHLInya.

No comments:

Post a Comment