Antara rabitah dan wasilah yang benar itu
seperti kisah Nabi Allah Yusof ‘alaihissalam dengan Siti Zulaikha yang mana
Nabi Yusof ‘alaihissalam hampir-hampir tergoda dengan telatah dan godaan Siti
Zulaikha ke atas dirinya. Maka di saat itulah ALLAH memperlihatkan rupa
ayahandanya Nabi Allah Yaakob a.s kepada baginda. Maka ketika itu juga baginda
terus lari dari godaan Siti Zulaikha dan Siti Zulaikha pula mengejar baginda
dari arah belakang lalu memegang bajunya hingga baju baginda terkoyak.
Sebagai membuktikan kebenaran baginda
ALLAH memerintahkan seorang kanak-kanak kecil yang sedang berada di dalam
buaian bercakap dengan lidah yang fasih sebagai saksi yang memihak kepada
Baginda nabi Allah Yusof a.s.
Maka rabitah dan wasilah yang sesat lagi
menyesatkan adalah sebagaimana Musa As Samiri (Dajjal) laknatullah mengajar
kepada pengikut-pengikut Nabi Allah Musa a.s sepeninggalan baginda pergi
bermunajat di Bukit Tursina bagi menerima kitab Taurat. Musa As Samiri mengajar
umat Nabi Allah Musa a.s menempa patung anak lembu daripada emas yang mereka
rampas daripada orang qibti Mesir semasa mereka dihalau dan diburu oleh Fir’aun
dan bala tenteranya.
Musa As samiri menghidupkan anak lembu itu
dengan mencampurkan tanah bekas tapak kaki kuda Jibrail a.s kedalam emas yang ditempa
itu. Setelah patung anak lembu itu hidup dan boleh bercakap-cakap maka Dajjal
mengarahkan umat Nabi Allah Musa a.s mengadakan upacara pemujaan diluar batas
syariat nabi Allah Musa a.s. sebagai memperhambakan diri dan menghormati
mengikut selera hawa nafsu yang jahat dalam keadaan khayal, syak, dzon dan
waham.
Maka rabitah dan wasilah yang seumpama inilah yang diharamkan oleh
seluruh ulama’-ulama’ islam ke atas orang-orang islam melakukan akan dia
sepanjang zaman kerana menerjunkan diri seseorang murid itu kedalam kufur dan
maksiat yang lebih mendalam.
Adapun Rabitah di atas nama tabarruk dan
taqarrub seperti yang berlaku ke atas Nabi Allah yusof a.s maka ia diharuskan
keatas mereka yang mengambil ilmu dan amal daripada ulama’-ulama’ muhaqqiqin
dan melatih diri dengan ilmu dan amal itu untuk keluar daripada dosa besar dan
kecil menuju kepada baik, paling baik, agong baik dan maha baik dengan ijma’
seluruh ulama’ islam yang muhaqqiqin.
Ulama’-ulama’ islam yang menolak rabitah
dan wasilah di atas makna tabarruk dan taqarrub itu ialah orang-orang yang
nakal yang masih berada di atas sifat-sifat mazmumah walaupun mempunyai
sijil-sijil kelulusan (Ba, Ma & PhD) kedudukan pangkat dan banyak ilmu dan
amal dan diharap mereka akan menjadi seperti Imam Ahmad Ibnu Hanbal dan Imam Al
ghazali dan mereka yang seumpama dengannya
Orang-orang yang menerima Ilmu daripada
rasul khasnya di zaman Nabi Muhammad S.A.W. berpecah kepada beberapa kelompok
atau kumpulan antaranya:-
9.1 Kumpulan yang betul-betul menerima
ilmu dan amal itu serta bersungguh-sungguh melatih diri zahir dan bathin dengan
ilmu dan amal itu menuju kepada terpelihara dosa sepenuhnya serta istiqomah
diatasnya selama-lamanya. Kelompok inilah yang menjadi pewaris kepada sekalian
nabi-nabi dan rasul-rasul dalam ilmu dan amal dan menjadi uswatun hasanah pada
zamannya.
Contohnya Abu Bakar, Omar, Othman, Ali r.a dan baki daripada 10
sahabat dijamin syurga dan mereka yang lainnya yang seumpama mereka itu pada
zahir dan bathin sepanjang zaman selagi tidak berlaku qiamah.
Mafhum Firman Allah :-
“ Dia (Allah) yang mengutus RasulNya dengan
(membawa) petunjuk yang lurus dan agama yang (benar yang datang dari sisi
hadzratNya) supaya jadilah agama Islam itu meninggi dan menang mutlak di atas
semua agama yang lain ( kerana agama yang lain itu ciptaan manusia yang menjadi
penganjur dan pelopornya sahaja, yang tidak ada padanya mukjizat) dan cukuplah
Allah sahaja yang menjadi saksi .
Muhammad itu pesuruh Allah, orang2(mukmin)
yang bersama dengan dia sangat keras tindakannya terhadap orang2 kafir dan
sangat mesra kasih saying sesama mereka (mukminin/at) Engkau lihat mereka itu
sentiasa ruku’, sujud dan semata-mata mengharapkan kurnia daripada Allah dan
Keredhoannya sahaja. Mereka itu dapat dikenal pasti kerana ada pada diri mereka
itu tanda sujud kepada Allah. ( zahir atau nyata cahaya keimanan, keselamatan
dan keehsanan yang terang benderang pada diri mereka itu.) (Surah al fat-h ayat
28-29)
Kalau di zaman
Rasulullah s.a.w puak-puak ini dapat dikenal pasti sebagai orang-orang yang
paling kehadapan menolong Allah dan rasulNya dan agamaNya ialah mereka yang
membentengkan diri mereka sendiri menangkis serangan-serangan musuh seperti
yang berlaku di dalam peperangan Uhud. Mereka juga orang-orang yang pertama
mengambil Bai’atul ridzuan di Hudaibiah daripada Rasulullah s.a.w.
Mereka juga orang-orang
yang membariskan diri di dalam peperangan Hunain bersama Rasulullah s.a.w
setelah jemaah tentera Islam yang banyak melarikan diri meninggalakan
Rasulullah s.a.w kerana gerun dengan serangan bala tentera ahzab. Di dalam
peperangan itu Allah memberi kemenangan total (mutlak) kepada Rasulullah s.a.w
dan orang-orang mukmin. Orang yang seumpama tersebut memang wujud disepanjang
zaman selagi tidak berlaku kiamat. Tetapi didalam sesuatu keadaan tertentu
mungkin mereka ini menyembunyikan diri.
No comments:
Post a Comment