by Mokhtar Petah
TERKENANG
IBUKU MENANTIKU DI SYURGA
(4)
MANGSA KAHWIN PAKSA
Ibu dan ayahku telah berkahwin seperti kebanyakan remaja-remaja Melayu zaman silam. Mereka rela dalam paksaan. Perkahwinan mereka tidak didahului oleh cinta. Mereka berkahwin dulu kemudian sama-sama memupuk perasaan cinta.
Biasanya cinta mereka bermula pada waktu kadi atau penolongnya melakukan istiadat akad nikah ke atas pengantin lelaki. Ada di antara pengantin-pengantin lelaki tercungap-cungap mengucapkan ‘aku terima nikahnya…’. Ada juga pasangan pengantin jatuh cinta pada malam pertama yang selalunya pengantin perempuan ketakutan seperti orang-orang darat takutkan mata sumpitan beripoh. Mungkin seperti janda gatal takutkan lintah dalam sawah.
Mahkota gadis musnah pada malam pertama tanpa perasaan cinta dan berahi, telah di alami oleh gadis-gadis Melayu di Pulau Pinang. Mereka dikahwinkan dengan lelaki Malabari, gadis-gadis Melayu di Singapura dan Johor dengan lelaki – lelaki Arab, di Kedah, Perlis,Terengganu dan Kelantan dengan guru-guru agama yang telah tua.
Di Perak dan Selangor anak-anak gadis Melayu menjadi korban kahwin paksa dengan lelaki-lelaki keturunan raja dan orang besar-besar. Manakala di Negeri Sembilan ramai anak-anak gadis Melayu menjadi mangsa lelaki-lelaki tua dari Pagar Ruyung dan Bukit Tinggi dalam kata beradat ‘adat bercampur agama’. Kahwin paksa.
Takutkan mata sumpitan beripuh atau seperti janda gatal takutkan lintah dalam sawah.
Ramai pula anak-anak gadis yang musnah mahkota mereka pada malam pertama dalam keadaan tidak wujud perasaan cinta. Kebanyakan mereka menjadi mangsa kahwin paksa.
Bapaku anak teruna dari kampung pendalaman. Ibuku anak dara pingitan orang kampung juga.
Pada zaman remajanya, bapaku bekerja kuat menggunakan tulang empat kerat. Sebagai pemuda kampung yang mengenali dirinya sendiri dan mengenali Tuhannya. Dadanya laksana lubuk banyak ikan diisi dengan ilmu pengetahuan agama Islam yang menjadikan imannya kukuh bagai gegunung batu.
Tawakalnya kepada Allah melebihi segala macam kekuatan alam. Ramai guru agama dijadikan mursyid untuk dia menimba ilmu. Seketul hati dalam dadanya bersama otak putih dalam kepalanya di hias dengan iman dan takwa kepada Allah.
Tubuhnya yang tulang - temulang masih muda ibarat rebung muda diberitahukan dengan bersenam,bekerja dan memakan ubat-ubatan dari dedaun, bebatang dan akar-akar kayu dari hutan rimba. Dia mahu tulang - temulang dalam tubuhnya kuat lagi perkasa seperti keris dari besi kharsani tempa di tanah Jawa.
Dalam hati ayahku sentiasa membara kalimat syahdu ‘aku anak jantan tak takut segala,melainkan Allah’. Dia menjadi berani kerana imannya kukuh dalam dada. Dia menjadi berani kerana tawakalnya kepada Allah.
Dia menjadi yakin kerana dia amat mengenali Allah.Dia sering menyanyi kudus dalam hatinya ‘Allah wujud,Allah hidup,Allah berkehendak, Allah berkuasa, Allah berilmu,…tapi berlawanan dengan segala yang baharu’.
Ibu dan ayahku berkahwin pada usia mereka masih remaja . Ayah berusia dua puluh lima tahun dan ibuku berusia sembilan belas tahun. Pada masa itu bagi orang tua - tua kampung; ayahku telah layak mendirikan rumah tangga, beristeri dan beranak pinak, kerana dia telah pandai menyirat senduk, telah pandai mengikat anak tangga kepada paha tangga dan kenal pula sekilat ikan dalam air, telah tahu jantan betinanya.
Pada zaman dulu,pada pandangan orang tua-tua, kalau pemuda tidak pandai mengaji Quran, akan berkahwin dengan janda tua. Tetapi ayahku pandai membaca Quran, berqasidah, marhaban dan bahkan pandai berdoa hingga doa talkin atas pusara.
Manakala ibuku, dia pandai menumbuk sambal di dapur. Cili ditumbuk tak hancur tetapi garam lumat. Biuku pandai mengayak beras di serambi rumah dan kenal mana antah dan mana melukut. Dia pandai mengadun diri – sanggul biar kemas tetapi kepala mesti diselubung rapi.
Tubuh badan mesti dijaga, dilangir dan dilulut di luaran manakala makanan mesti dijaga,supaya daging atau isi tubuh kemas,pinggang sentiasa ramin dan perut tidak buyut seperti lelaki ahli gusti Jepun. Perhiasan dada laksana buah mempelam bergayut subur dalam dusun.
Kira-kira sebulan selepas ibu dan ayahku berkahwin, mereka telah berpindah ke sebuah rumah kecil tidak jauh daripada rumah datuk dan nenekku.
Rumah itu hanya boleh dinamakan pondok atau dangau sahaja. Ada ruang anjung,sebuah bilik dan seruang dapur. Rumah itu didirikan oleh datukku dengan bantuan tiga orang lelaki. Seorang lelaki Jawa, seorang lelaki Bugis dan seorang lagi lelaki Pattani.
Mungkin rumah seperti itu masih terdapat di kampung-kampung pendalaman di negara kita ini. Rumah tempat ibuku menerankan aku dari rahimnya ke dunia ini, hanya beratapkan daun rumbia kering, dinding pelupuh dan daun-daun pintu dan jendela dari buluh pelang atau buluh betung, lantainya dari buluh minyak yang dibelah-belah dan diikat- sirat dengan rotan seni.
Paha tangga dari teras kulim dan anak-anak tangga dari kayu halban tanduk. Anak-anak tangga dan paha tangga itu menjadi satu diikat dengan rotan seni dari rimba.
Aku pernah mengukir sebuah syair mengenai rumah ibu dan ayahku itu, iaitu.
Malam gelap rasa dingin,
dinding berlubang masuk angin,
lantai buluh tikar jerami,
tangga kayu ibarat besi.
Panjat tangga selak kain,
duduk bersila macam bermain,
sepanjang hari rumah berangin,
aman damai ibu sekelamin. *
* Dipindahakan dari novel 'Kasih Ibuku', oleh: Mokhtar Petah.
by Mokhtar Petah
NEGARA - NEGARA BAWAH KOMANWEL
TIDAK MERDEKA PENUH
The Commonwealth of Nations, normally referred to as the Commonwealth and formerly known as the British Commonwealth, is an intergovernmental organisation of 54 independent member states. All members except Mozambique and Rwanda were part of the British Empire, out of which the Commonwealth developed.
The member states cooperate within a framework of common values and goals, as outlined in the Singapore Declaration. These include the promotion ofdemocracy, human rights, good governance, the rule of law, individual liberty, egalitarianism, free trade, multilateralism and world peace.[1] The Commonwealth is not a political union, but an intergovernmental organisation in which countries with diverse social, political and economic backgrounds are regarded as equal in status.
Activities of the Commonwealth are carried out through the permanent Commonwealth Secretariat, headed by the Secretary-General, and biennial meetings ofCommonwealth Heads of Government. The symbol of their free association is the Head of the Commonwealth, which is a ceremonial position currently held byQueen Elizabeth II. Elizabeth II is also monarch, separately and independently, of 16 Commonwealth members, which are known as the "Commonwealth realms".
The Commonwealth is a forum for a number of non-governmental organisations, collectively known as the Commonwealth Family, which are fostered through the intergovernmental Commonwealth Foundation. The Commonwealth Games, the Commonwealth's most visible activity,[2] are a product of one of these organisations. These organisations strengthen the shared culture of the Commonwealth, which extends through common sports, literary heritage, and political and legal practices.[3]
Due to this, Commonwealth countries are not considered to be "foreign" to one another.[4] Reflecting this, diplomatic missions between Commonwealth countries are designated as High Commissions rather than embassies.
The prime ministers of five members of the Commonwealth at the 1944Commonwealth Prime Ministers' Conference.
In 1884, while visiting Australia, Lord Rosebery described the changing British Empire, as some of its colonies became more independent, as a "Commonwealth of Nations".[5] Conferences of British and colonial prime ministers occurred periodically from the first one in 1887, leading to the creation of the Imperial Conferences in 1911.[6]
The Commonwealth developed from the Imperial Conferences. A specific proposal was presented by Jan Christiaan Smuts in 1917 when he coined the term "the British Commonwealth of Nations," and envisioned the "future constitutional relations and readjustments in essence at the all-important Versailles Conference of 1919 by delegates from the dominions as well as Britain.[7][8] The term first received imperial statutory recognition in the Anglo-Irish Treaty of 1921.[9]
In the Balfour Declaration at the 1926 Imperial Conference, Britain and its dominions agreed they were "equal in status, in no way subordinate one to another in any aspect of their domestic or external affairs, though united by common allegiance to the Crown, and freely associated as members of the British Commonwealth of Nations".
These aspects to the relationship were formalised by the Statute of Westminster in 1931. The statute applied to Canada without the need for ratification, but Australia, New Zealand, and Newfoundland had to ratify the statute for it to take effect. Newfoundland never did, as on 16 February 1934, with the consent of its parliament, the Government of Newfoundland voluntarily ended, and governance reverted to direct control from London.
Newfoundland later joined Canada as its tenth province in 1949.[10] Australia and New Zealand ratified the Statute in 1942 and 1947 respectively.[11][12]
[edit]Remaining members gain independence
After World War II ended, the British Empire was gradually dismantled to the 14 British overseas territories still held by the United Kingdom. In April 1949, following the London Declaration, the word "British" was dropped from the title of the Commonwealth to reflect its changing nature.[13] Burma (also known as Myanmar, 1948) and Aden (1967) are the only states that were British colonies at the time of the war not to have joined the Commonwealth upon independence.
Former British protectorates and mandates that did not become members of the Commonwealth are Egypt (independent in 1922), Iraq (1932),Transjordan (1946), British Palestine (part of which became the state of Israel in 1948), Sudan (1956), British Somaliland (which united with the former Italian Somaliland in 1960 to form Somalia), Kuwait(1961), Bahrain (1971), Oman (1971), Qatar (1971), and the United Arab Emirates (1971). *
- Wekipedia.
* Sorang Lelaki Melayu yang tinggal lama di London, keluar masuk Istana Ratu Inggeris, Parlimen Inggeris dan bertemu dengan beberapa orang penting dalam ‘Ketuanan Inggeris’ membisikkan kepada saya:
“Mana - mana atau semua Negara yang dijajah Inggeris dan diberi kemerdekaan, tidak diberi kemerdekaan sepenuhnya. Negara itu masih dibawah rantai kuasa Inggeris.
Malaysia termauk negara - negara tersebut.
Mana - mana Negara umat Islam, tidak dapat menubuhkan Negara Islam, menjalankan sesuatu yang tidak digemari oleh Inggeris dan sebagainya.
Berbeza dengan negara yang merdeka di luar Komenwel dan membentuk diri masing - amsiang sebagai sebuah Negara Republik, mencapai taraf kemerdekaan yang penuh atau merdeka sebenarnya.
No comments:
Post a Comment